Bør du skrive forretnings­plan?

Bør du skrive en forretningsplan før du starter firma? I stedet for å skrive en forretningsplan på flere titalls sider, mener vi du bruker tiden din bedre ved å lage en enkel forretningsmodell på en A4-side.

Forretningsplan

En forretningsplan er en detaljert beskrivelse av hva din bedrift skal drive med, hvordan du skal tjene penger, markedsføre deg, selge tjenestene dine, og budsjettere midlene dine i lang tid fremover.

For inntil kort tid siden, ble forretningsplanen av mange sett på som grunnsteinen i enhver oppstartsbedrift. Den skulle være lang, den skulle være detaljert, og man skulle gjerne bruke flere måneder på planlegging før man etablerte bedriften sin.

Så er dette noe gründere fortsatt gjør i dag? Det korte svaret er NEI.

Innovasjon Norge er en av de store aktørene som lenge var besatt av forretningsplaner, men etter mange år med kritiske røster, har også de endret praksis.

Selv om ikke alle trenger å skrive forretningsplaner, har de fortsatt sin plass. Kanskje trenger du å få klarhet i egen idé, eller kanskje du har eksterne investorer som skal overbevises.

Du bør uansett ta i betraktning det følgende om du velger å skrive en forretningsplan:

  • Du kan ikke regne med at den blir lest av andre enn deg selv. Folk har rett og slett ikke tålmodighet til å lese et 60 siders dokument om ideen din.
  • Ideen din vil sannsynligvis endre seg underveis. Å skulle oppdatere et slikt dokument i takt med endringene som skjer er tidkrevende. Forretningsplanen blir derfor fort utdatert og satt til side.
  • Det er rett og slett umulig å vite alle detaljer før du har satt i gang. Det hele er i større grad en gjetning, enn en plan.

Forretningsmodell

En nyere trend i bedriftsutvikling, er at man starter med forretningsmodellen. Hva skal selskapet gjøre, og hvordan det skal tjene penger?

Forretningsmodellen skal være kort og konsis. Vår anbefaling er at den skal passe på en A4-side.

Fordelene med dette er mange:

  • Du bruker en eller to dager på å definere hva som er kjernen i virksomheten, i stedet for å bruke for mye tid til å spå fremtiden.
  • Du får lettere tilbakemelding på forretningsmodellen, siden den er kort nok til at folk faktisk gidder å lese den.
  • Dokumentet er kort nok til at du enkelt kan holde det oppdatert når det skjer forandringer.

Mal for forretningsmodellen

Vi har utarbeidet en mal for å skrive forretningsmodellen. Denne er basert på et internasjonalt format (Business Model Canvas), som også er anbefalt av Innovasjon Norge.

Denne malen deler forretningsmodellen inn i 9 små bokser, som sammen forteller hvordan firmaet ditt skal tjene penger. At boksene er små, tvinger deg til å fokusere på det som er aller viktigst.

Meld deg på vårt gratis kurs for å få tilgang til malen. Vi sender deg 8 leksjoner om det å starte eget firma, og første leksjon handler om nettopp forretningsmodellen.

Meld deg på i dag! Tilbudet er gratis og uforpliktende.

Problem

I dette feltet skal du beskrive et eller flere problemer bedriften din skal løse for sine kunder. For eksempel:

“Å starte et nytt firma, er en overveldende prosess.”

Løsning

I løsnings-feltet forklarer du så enkelt som mulig hvordan du løser kundens problem. Eksempel:

“Lettfattelige artikler og guider knyttet til firmastart.”

Verdiløfte

Verdiløftet er en kortfattet forklaring på hvilken verdi din bedrift gir til kundene. Et godt verdiløfte forklarer hva som er spesielt med akkurat ditt firma. Eksempel:

“Med Vinger fra Arbeidsmaur er det lett å starte aksjeselskap. Vi tilbyr relevant informasjon, enkle skjema og elektronisk signering.”

Konkurransefortrinn

I dette feltet skal du beskrive dine unike konkurransefortrinn, sammenlignet med konkurrentene. Jo vanskeligere det er for konkurrenter å oppnå samme fortrinn, jo bedre. Eksempel:

“Spesialkompetanse og egen teknisk løsning for e-signaturer med BankID.”

Salgskanaler

Skal du få kunder, må du ha salgskanaler. Skriv litt om hvor kundene skal komme fra. Eksempel:

“Skrive gode artikler, og få trafikk fra søkemotorer (SEO)”

Nøkkeltall

Her skal du definere de aller viktigste måltallene du må fokusere på, for at bedriften skal bli en suksess. Eksempel:

“Antall påmeldte til Oppstartsskolen.”

Kunder

Hvem er det som skal betale for tjenestene dine? For noen typer bedrifter er det enkelt å definere, for andre kan det være nødvendig å avgrense. Eksempel:

“Målgruppen er alle dem som har en plan om å starte eget firma.”

Kostnader

En oversikt over de viktigste kostnadene for bedriften. Eksempel:

“Markedsføringskostnader: 1.000 kr/kunde. Driftskostnader: 3.000 kr/mnd. Lønnskostnader: 25.000 kr/mnd”

Inntekter

En oversikt over inntektskildene. Eksempel:

“Vår oppstartspakke, Vinger – 1.998 kr”