Valg av firmanavn

Så du vil starte eget firma? Før du kan stifte AS eller registrere enkeltmannsforetak, må du bestemme deg for et firmanavn. Men det er ikke alltid like enkelt.

Lovlige firmanavn

De nøyaktige formkravene til firmanavn finnes i Foretaksnavneloven, men om du følger anbefalingene i denne artikkelen, er du høyst sannsynlig innenfor.

  • Navnet må inneholde minst tre bokstaver, og kan ikke være det samme som navnet på et land, et fylke, eller en kommune.
    Ikke tillatt: To AS, Akershus AS
  • For aksjeselskap skal navnet inneholde betegnelsen AS, adskilt med mellomrom.
    Eksempel: Arbeidsmaur AS
  • For enkeltmannsforetak skal navnet inneholde innehaverens etternavn.
    Eksempel: Arbeidsmaur Ludviksen
  • Firmanavnet skal ikke allerede være i bruk.

For å sjekke om et firmanavn for et aksjeselskap er ledig/gyldig, kan du skrive inn navnet her:


For å finne ut om navnet på et enkeltmannsforetak er ledig, kan du søke direkte hos Brønnøysundregistrene.

Ledige domenenavn

Siden de fleste selskaper oppretter en nettside før eller siden, er det lurt å reservere et domenenavn (internettadresse) som en del av prosessen.

  • Bestem deg for et domenenavn, og gjør et søk hos Domeneshop for å se om det er ledig. Navnet kan reserveres for 120 kroner i året. Hvis du skal drive mot Norge, er .no et godt valg, men om du har planer om å internasjonalisere senere kan det også være lurt å reservere .com, eller enkeltdomener for landene du har planer om.
    Eksempel: arbeidsmaur.no (Norge) og arbeidsmaur.com (internasjonalt)
  • Det enkle er ofte det beste – om du holder deg til vanlige bokstaver og tall, er det mye lettere å huske firmanavnet ditt. Om du unngår Æ, Ø, Å, aksenter, tødler og symboler, vil du også kunne finne domenenavn som matcher firmanavnet.
    Ikke anbefalt: Brød og gjærbakst AS / brodoggjaerbakst.no

Gode firmanavn

I tillegg til å sjekke domenenavn, kan det være lurt å gjøre et vanlig søk i Google, og se hva som dukker opp. Om et annet selskap har en tjeneste eller et produkt med samme navn kan det gjøre det vanskelig for deg å dukke opp i søk, og kunder kan forveksle selskapene.

Bruk gjerne litt tid på å finne et godt og unikt navn, men husk at til syvende og sist er det produkt og ide som er det viktigste. Om du har tenkt i ukesvis uten å finne noe som fenger, bør du kanskje enkelt og greit gå for det som klinger best av alternativene du har funnet.

Skulle du få en kjempeidé på et senere tidspunkt, er det ikke umulig å bytte navn. Det er heller ikke uvanlig å markedsføre et produkt som heter noe annet enn selve firmaet.

Til slutt noen tips for å finne et navn du er fornøyd med:

  • Start med domenenavnet, dersom Internett vil være en viktig kanal for deg. Det er langt færre domener enn firmanavn som er ledige. Hvis .com-domenet er viktig, er dette dobbelt sant – det kan til tider virke som om alle tenkelige kombinasjoner allerede er reservert.
  • Sett deg ned med et stykke papir, og utforsk forskjellige varianter. Få gjerne hjelp av venner eller familie til litt brainstorming.
  • Ta andres kritikk av navnet du velger med en klype salt. Merkevarenavn høres ofte rare ut før de faktisk blir kjent.
  • Synonymordbøker kan hjelpe deg med å finne relevante navn du ikke har tenkt på. Du finner dem både på norsk og engelsk.
  • Finner du et bestemt ord eller frase du liker godt, prøv å kombinere det med et annet ord slik at det blir unikt.

Lykke til!